Nederlandstalige muziek was nog nooit zó populair. ‘Iedereen herkent er wel iets in.’ Muziek voor Miljoenen, ooit de naam van een programma op Radio 4, past veel beter bij een zender als 100%NL. Nederlandstalige muziek was namelijk nog nooit zo populair.

 ‘We merken aan alles dat het genre nu eindelijk breed wordt geaccepteerd’, zegt 100%NL-directeur Carlo de Boer. Onderzoeksbureau Music Research heeft becijferd dat er zo’n 3,8 miljoen mensen zijn die vooral van Nederlandstalige muziek houden. Andere onderzoekers, van GfK Retail and Technology, melden dat van alle muziek die momenteel wordt gekocht, een kwart Nederlandstalig is. De tijd dat je je moest schamen voor je heimelijke voorliefde voor Frans Bauer, Guus Meeuwis en Jan Smit, lijkt voorbij. Radiozender 100%NL merkt duidelijk de opkomst van de muziek voor de massa. Anders dan veel andere zenders stijgen de luistercijfers gestaag. De Boer: ‘We trekken nu ongeveer 1,7 miljoen luisteraars per week. Dat worden er alleen maar meer.’

Zanger, liedjesschrijver en producer Henk Westbroek weet wel waarom muziek van vaderlandse bodem zo aan populariteit wint. ‘Het volk heeft er eigenlijk altijd van gehouden, maar het verschil is dat het genre tegenwoordig zelfs door de publieke omroep gedraaid en omarmd wordt. Als het maar leuk en gezellig is, lijkt de achterliggende gedachte. Alles uit Volendam doet het goed, Giel Beelen draait zelfs Dries Roelvink. In mijn tijd was Vader Abraham bijna een scheldwoord. Met name de TROS mixt onze mooie muziekcultuur moeiteloos met dit smakeloze amusement.’

Het gaat ook goed met de verkoop van concertkaartjes van Nederlandse artiesten, zegt De Boer. ‘En dan hebben we het niet over één of twee artiesten, maar van Guus Meeuwis en Wolter Kroes tot De Toppers en Marco Borsato. Een Lady Gaga moet flink haar best doen om het Gelredome één keer vol te krijgen. Nederlandse artiesten staan soms een week lang in een volgepakt Philips Stadion of Ahoy.’ Hollandse muziek is serious business en kreeg dus een serieus platform in de vorm van BUMA NL. Tijdens dit tweedaagse seminar en showcase festival verzamelden platenbazen, componisten, artiesten en fans zich de afgelopen week in Den Bosch voor de eerste professionele conferentie voor het Nederlandstalige lied.

Aan de lopende band worden artiesten gevraagd voor optredens: op TROS Muziekfeesten, op Rijncruises of op piratenfestivals. Ook zijn ze vaak te zien en te horen in real life soaps en op een toenemend aantal radiozendpiraten. Toch zijn de platenbazen niet tevreden. Die zien door alle download-, luister- en vooral kijkmogelijkheden op internet hun verkopen steeds verder teruglopen. De muziekindustrie heeft last van ‘een griepje’, ook de Nederlandstalige tak.‘Dit betekent dat je op een andere manier geld moet verdienen’, weet muziekproducer, componist en manager Rini Schreijenberg. Hij ontdekte Frans Bauer en zet nu de Tilburgse zanger Wesley in de markt met De Wesley Soap. ‘Met ongeveer 300.000 kijkers is dat een enorm succes. Je moet artiesten zien als een bedrijf en hen zo breed mogelijk inzetten, op het concertpodium, op internet, opde radio en op televisie.’

‘Nederlandse muziek is toegankelijk, direct en herkenbaar’, zegt zanger Wesley. ‘Of je nu directeur bent of geen cent te makken hebt, iedereen kan wel iets van zichzelf in het levenslied terugvinden. En dankzij de televisieprogramma’s van de TROS, concerten en piratenfestivals bereiken we nu een groot publiek dat onze muziek ontzettend leuk vindt.

Wesley boeken? Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.

 

Bron:De Sterrenparade