Twilight Entertainment

     

Pierre Kartner is geheime wapen Songfestival

Pierre Kartner is het geheime wapen van het Songfestival. Nu het Nederland de afgelopen jaren maar niet lukte te winnen van het Oostblokgeweld vindt de TROS dat we terug moeten naar onze wortels. „Geen fratsen. Ik schrijf een simpele meezinger in het Hollands. Het kan lukken. Het kleine café aan de haven werd ook een wereldhit.”

Dat we kunnen winnen, daar is vader Abraham van overtuigd. „Kijk naar die kleine Ralf. Een Nederlandse jongen van veertien die net in het Junior Songfestival heeft getriomfeerd. Voor het eerst in 34 jaar dat we wonnen. Gewoon door simpelweg met passie over zijn eigen hobby tapdansen te zingen. We moeten dicht bij onze kern blijven. En dus ook trouw blijven aan onze Nederlandse taal.”

Pierre Kartner dacht dat hij bij de TROS was uitgenodigd om te praten over de mogelijkheden van een tv-uitzending in verband met zijn veertigjarig artiestenjubileum volgend jaar. „Maar TROS-voorzitter Gerard Baars zei eerst iets anders. Of ik een lied wilde schrijven voor het Songfestival… Ik heb meteen ’ja’ gezegd. Er zal wel kritiek komen. Sommige mensen zullen ongetwijfeld roepen dat de TROS de weg kwijt is of zo. Maar ik vind het een geweldig eervolle opdracht. En ik zit nu al dagenlang te componeren. Ik ben ijverig als een kleine jongen. Ik eet, ik slaap en ik werk, verder niet. Het belangrijkste is het simpel houden. Geen ingewikkelde akkoorden, maar een eenvoudige melodielijn. Kijk, het prachtige kerstliedje Stille nacht heeft maar twee akkoorden en dan drie keer een refreintje erachteraan. Dan heb je een meezinger.”

Pierre neuriet: „I can’t stop loving you van Ray Charles en Green Green Grass of Home van Tom Jones, zijn ook eenvoudig. Dan heb je het over wereldhits, hè. Ik zit nu te dubben over de tekst. Omdat ik er ook een klein boodschapje in wil stoppen. Voor de jury, want die krijgt de vertaling. Ik wil dat het ergens op slaat, niet zomaar een liedje is. Ik wil een gevoelige snaar raken. Het is niet voor niets het Songfestival. Het moet om de song gaan. Niet om de show of om wat de zangers aanhebben of zo.”

Pierre heeft van de TROS een heel boekwerk meegekregen dat Cornald Maas heeft gemaakt. De ’Songfestivalexpert’ heeft precies de liedjes geanalyseerd en uitgeplozen die de voorafgaande jaren gewonnen hebben. Pierre: „Ik weet niet of er wel een geheime formule bestaat. Ik heb eerlijk gezegd nog niet in dat boekwerk gekeken, maar ben meteen achter de piano en de synthesizer gaan zitten. Als het klaar is, zal ik eens kijken of wat ik heb gedaan klopt...”

Hij gebaart: „Nederland heeft al eerder gewonnen. Dus het kan wel. Corry Brokken, Teach Inn, De Troubadour van Lenny Kuhr, Een beetje van Teddy Scholten. Aan de rand zat Ik zie een ster van Mouth en McNeal. Dat nummer is ook internationaal uitgebracht. En ik wil ook winnen. Een beetje hoog uitkomen ben ik aan mijn reputatie verplicht. Ik kan je dus verzekeren dat het een goed lied wordt. Ik heb Manuela geschreven voor Jacques Herb en Huilen is voor jou te laat voor Corry Konings. Stuk voor stuk meezingers en ik heb ook heel wat internationaal werk op mijn naam staan. Niet alleen Het kleine café aan de haven en het Smurfenlied, maar ook werk voor Christophe, de nieuwe Will Tura van België, en Wendy van Wanten. En ik heb destijds het eerste nummer geschreven dat André Hazes uitbracht. Dat weet ook niemand.”

Pierre Kartner / Vader Abraham boeken? Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.