• Tijdsduur: In overleg
  • Geluid: Op aanvraag
  • Prijs: Op aanvraag
Volledige prijslijst

Margriet Eshuijs boeken?

Margriet Eshuijs boeken voor een optreden? Twilight Entertainment is het artiestenbureau waar u alle artiesten kunt boeken. Op deze pagina vindt u meer informatie met betrekking tot het boeken van Margriet Eshuijs

Wilt u Margriet Eshuijs direct boeken? Bel dan 0497-360718

Terug naar het overzicht

Biografie Margriet Eshuijs

Margriet groeide op tussen de accordeons en gitaren. Haar ouders waren beide muzikant, hadden een muziekschool en een muziekwinkel. Als drie jarig kind leerde ze zichzelf accordeon spelen en al snel werd haar talent gekoesterd. Eind jaren vijftig raakte de accordeon uit de mode en iedereen speelde gitaar en zat in een bandje.

Margriet was al gauw op haar negende slaggitariste in de Bright Stars, het bandje van Henny Huisman. Twee jaar later werd er een bandje opgericht vanuit de muziekschool, The Marileens. Margriet, inmiddels opgeklommen tot sologitariste vroeg Henny om drummer te worden. Het was een leuke tijd want the Marileens hadden een fanclub van zo’n 500 kids uit de hele Zaanstreek. Eén keer in de maand werd er een dansavond georganiseerd en de fans kregen een gestencild fanclub blad, met de laatste nieuwtjes over de talentenjachten. Ouders brachten en haalden hun kroost voor een avondje rock en roll en limonade.

En toen waren ze allemaal zestien. De fanclub waaierde uit en het bandje ging uit elkaar. Margriet nam orgel les en ontwikkelde zich tot multi instrumentaliste. Ze werd graag gevraagd door allerlei bandjes. Zoals The Pearl. Altijd handig een meisje in de band met een gitaar en een orgel en ze nam de zang ook nog over, als de zanger zijn stem kwijt was. Na de middelbare school ging ze naar de VL/VU om Engels en Nederlands te studeren. Twee jaar hield ze het vol, maar op haar 20ste was het gedaan met haar studie.

Margriet ging gitaar, orgel en piano spelen en niet onbelangrijk, ook voor het eerst echt zingen in een bandje dat heel veel maffe ideeën had. De samenstelling alleen al was uniek. Een poptrio. Ze noemden zich Lucifer, op zijn Nederlands uitgesproken. Het trio, met Henny Huisman op drums speelde de betere popmuziek ( veel smaakvol gekozen covers en enkele eigen composities) gecombineerd met een wat revue -achtige sfeer. De jongens presenteerden zich met driekwart broeken, een drumstel overdwars, een eigen lichtshow ( schemerlamp van oma Huisman)en de manager stond altijd op het podium (étalage pop ) en kreeg steevast klappen omdat er geen pauze drankjes waren. Henny wist met hilarische aankondigingen en grappen het publiek op een geheel eigen wijze te vermaken en Margriet was de mooie zangeres zonder maniertjes en pose’s omdat ze in haar eentje er voor moest zorgen dat er behalve bas en drums ook nog een harmonisch instrument te horen was. Margriet was als zangeres, multy-instrumentaliste op hoge hakken en in prachtige hippie jurken gekleed, de absolute blikvanger van het drietal. Het was een waanzinnige fantasierijke creatieve tijd. Lucifer werd al heel snel ontdekt door platenmaatschappij E.M.I. Maar zie maar zo’n ongeregeld zooitje met een plaatje onder de aandacht te krijgen bij de radio en tv .Helaas wisten ook de zalen ( dancings en muziekkroegen ) niet wat ze ermee aan moesten en dus werden de optredens verplaatst naar een heel ander circuit. Langzaam maar zeker verdwenen de grapjes en attributen en ook het repertoire werd aangepast en uitgebreid met lekkere easy soft pop . Optredens van 10 uur ’s avonds tot 5 uur ’s ochtends 6 dagen in de week waren geen uitzondering.

Lucifer trad op in nachtclubs in Duitsland, op cruise schepen van de Holland Amerika Lijn en deed een tournee langs workingmen's clubs in Engeland. E.M.I bracht ondertussen de eerste single “Open book” uit, maar het was het Nederlandse publiek niet gegund deze wereldhit ( vreselijk liedje achteraf) te horen. Het was een harde leerschool maar Lucifer hield zijn rode kopje omhoog en kwam uiteindelijk terecht als huis orkest in een foute nachtclub in Amsterdam.

Bijna was het gedaan met de muzikale carrière van Margriet, als er niet dat ene mooie liedje op het repertoire had gestaan. Hans Vermeulen had de productie gedaan en de platenmaatschappij twijfelde tot op het laatst of de b-kant geen betere single zou zijn. "House for sale" kwam uit in 1975 . En er gebeurde drie maanden lang niets. Dat heette toen een flop. Net op het moment dat de band er de brui aan wilde geven kwam er een aanvraag om een tv optreden te doen in een engels programma. Opportunity Knocks. ( zou nu "So you wanna be a star "zijn).

Lucifer had niets te verliezen en dus vlogen ze naar Londen om de competitie aan te gaan met een magician en een comedian. Er werd niets gewonnen, maar de publiciteit maakte alles goed. "House for sale" werd opgemerkt door Radio Veronica en tot alarmschijf gebombardeerd. Het succes was overweldigend. "Scarlet Lady" de tweede single werd ook een hit en de Lp "As we are" was in een week tijd goud. De optredens in feesttenten en dancings waren een geweldig succes en de vaart zat er goed in. Boekingskantoren stonden in de rij om een graantje mee te pikken en de agenda goed te vullen. De agenda was overvol en raakte oververhit. Bij Willem Duys aan tafel, Toppop, Johnny en Rijk show en Sjef van Oekel. Lucifer had de X-factor , was overgeleverd aan overexposure en na anderhalf jaar was de hype voorbij. Lucifer brandde heel langzaam op.

Het was erg moeilijk om nieuw repertoire te vinden en Hans Vermeulen haakte al na één album af.

Lucifer deed mee aan het Nationale Songfestival en bereikte een mooie 3de plaats met "Someone is waiting for you" een compositie van Margriet zelf. Het werd echter geen grote hit en langzaam maar zeker zette de platenmaatschappij Lucifer erg onder druk en stuurde aan op een breuk in de band. Margriet solo was makkelijker in de markt te zetten. Er kwam uiteindelijk een nieuwe bezetting met Jan Pijnenburg ( drums) en Fred Berger ( gitarist). Margriet ging voortvarend zelf componeren. De Lp "Margriet" kwam uit met daarop "Selfpity" dat een bescheidde notering haalde. Datzelfde “Selfpity” is tot op de dag van vandaag de tune onder een soap serie in Brazilië. De Lp “Margriet” was erg soft geproduceerd en kreeg een modieuze easy listening sfeer. Het plaatste Margriet in een hoek waar ze zich niet echt in thuis voelde. Lucifer was na 6 jaar opgebrand.

Margriet werd moeder en ging weer voorzichtig zingen in een lokaal bandje. Dat bandje werd gevraagd een uurtje te spelen op een personeelsfeest van platenmaatschappij C.B.S. records. Directeur Allan Davis was flabbercasted van Margriet en bood haar ter plekke een platencontract aan waar ze zelfs nog nooit van had gedroomd. Tom Salisbury werd aangewezen als producer en dat bleek een goede move. Op "On the move again" kon Margriet voor het eerst alle registers open trekken. De Lp was heel erg gevarieerd met rock, gospel en country invloeden. De plaat kreeg lovende recensies, een Edison, en de Tros Productie prijs maar was niet te horen op de radio. Het verhaal was dat er geen geschikte single opstond . Nou jammer dan, want Margriet was wel weer terug op het podium en met een repertoire waar ze in loos kon gaan. Ze won de persprijs op het Knokke festival en kreeg de Pall Mall Export prijs. De promotie werd ondersteund met een toertje langs vijf vooraanstaande clubs, om aan te geven dat het serieus was. Lex Bolderdijk (gitarist) vroeg Margriet, meteen na de toer, om een bandje te beginnen samen met zijn studiomaatjes, Jan Hollestelle (bas), Ton op ‘t Hof (drums) en Peter Schön (keyboards). Een droombandje. Peter en Lex hadden een schat aan repertoire geschreven samen met Emile den Tex en na een jaar ploeteren van club naar club ging de Band de Wisseloord Studios in om de Lp "Right on time" op te nemen.

"Black Pearl" kwam uit in 1981 en werd een grote hit. De Lp "Right on time" en de single "Black Pearl" kregen beiden een Edison en de Band speelde met gemak een paar engelse hoofdacts, op het Parkpop festival in Den Haag, letterlijk naar huis. Er werd anderhalf jaar lang onafgebroken opgetreden in clubs, op festivals en ook de radio had de Eshuijs Band graag als gast in programma’s zoals Countdown Café. Lex Bolderdijk verliet helaas de band. De druk om een opvolger te maken op “Right on time” was groot.

De lp "Eye to eye", die door de Band met gastgitaristen ( Eef Albers, Peter Tiehuis, en Lex Bolderdijk) werd gemaakt, bevatte vele muzikale hoogstandjes en alle studio ervaring van de Band werd gebundeld. “Joe and Jerry ”en “ Go on back to Barbados" haalden een vette notering. De Band besloot eigenlijk vrij plotseling om het voor gezien te houden omdat de agenda’s van het studio werk niet te combineren waren met het keiharde toeren in de clubs. Ook nu weer speelde de platenmaatschappij een vervelende rol omdat het succes van “Black Pearl”niet werd geëvenaard werd de Band erg onder druk gezet. Margriet vond nieuwe muziekanten in Harry Hardholt ( gitaar) en Willem Ennes ( Keyboards) beiden ex Solution. Zij werden de nieuwe kern van haar Band. Het song materiaal werd ( inclusief de gemiste wereldhit Eye to Eye door Chaka Kahn de wereld ingezongen en geschreven door Michael Sembello) niet sterk genoeg gevonden door C.B.S. en zo raakte Margriet haar platencontract kwijt.

Er kwamen andere tijden aan en Margriet was helemaal klaar met de platenbusiness.

Ze werd op een heel gelukkig moment gevraagd door de directeur van Schouwburg Velsen een optreden te verzorgen en kreeg cartblanche om dat zo mooi mogelijk aan te kleden. De decor ontwerper van het NOB bedacht een toneelbeeld en voor het eerst kwam er ook een lichtontwerp voor haar concert. De directeur wilde heel graag naar Amerikaans voorbeeld popmuziek in het theater brengen. Een aantal andere directeuren volgde zijn idee, maar helaas werd de benauwde hokjesgeest zowel Margriet, als de vooruitstrevende directeuren bijna fataal. De serieuze pop pers vond het “not done “en de clubgangers vonden de drempel iets te hoog. Margriet keerde terug naar de centra en speelde nog twee jaar met bezetting -tig. Vijf jaar toeren zonder plaat was te lang en met pijn in haar hart doekte ze haar bandje op.

Ze was inmiddels les gaan geven op het conservatorium in Leeuwarden en Alkmaar, en zette daar de afdelinhen zang licht muziek op. Ze deed solo optredens zichzelf begeleidend achter de vleugel en speelde in een Nijmeegs bandje, the Dream, van Maarten Peters die op dat moment een hit had met "White horses in the snow". Op een feest kwam ze Martin Kleinjan, directeur van B.M.G., tegen die haar onder de neus wreef, dat het belachelijk was dat Margriet al zo lang geen platen had gemaakt en eigenlijk vond ze dat zelf ook. De les die ze had geleerd was dat goede liedjes het belangrijkste waren. Ze vroeg aan Maarten Peters of hij voor haar wilde schrijven en ging uiteindelijk de studio in. Ze had de opnames goed voorbereid. Haar maatjes Lex, Jan, Ton en Hans Jansen speelden de basistracks en tot zover had Margriet invloed op de opnames. De producer, die er door de platenmaatschappij op was gezet, streek met een batterij aan keyboards de sound van het bandje weg en creëerde een toen zeer populair  “altijd goed” geluid.

De cd "Sometimes" kwam uit in 1991en was redelijk succesvol. Ze kreeg de Gouden Harp, maar ze was vooral dolgelukkig dat ze weer in business was. Vrienden uit de boekingswereld brachten haar terug naar de clubs voor een promotie toer en ze leende het bandje van Maarten Peters. In de krant in Sittard stond, dat Margriet eigenlijk een maatje te groot was voor de clubs en dat was ook zo.

21 theaters gaven Margriet een kans en haar publiek kwam massaal naar de tournee Sometimes.

Vastbesloten om nooit meer haar plaats kwijt te raken, nam ze haar verantwoordelijkheid en produceerde ze, met steun van Maarten Peters, de Cd "The wee small hours". Maarten schreef alle liedjes die veelal een melancholieke sfeer hadden. "God is asleep" en "I can't have it all" werden de publieksfavorieten. De Cd kreeg een Edison nominatie en werd heel erg goed verkocht. Margriet haalde haar hoogste sales ooit. De toernee was lang en heel erg zwaar. De volgende les was dat de band niet alleen goed moest kunnen spelen maar ook een heel gedisciplineerde groep van aardige mensen moest zijn. Maarten Peters ( lead en backingvocals, akoestische en elektrische gitaren) ging mee op tournee en zo werd er een hechte basis gelegd. Maarten werd geïnspireerd door het spelen met de band en ging steeds meer arrangeren en schrijven naar de muzikale mogelijkheden van de band. Het werkte ook andersom, iedereen in de Band werd goed aan het werk gezet en het instrumentarium breidde zich uit. De violen maakten plaats voor het Hammond orgel en de akoestische gitaren kregen een belangrijkere rol.

Margriet werd als vijfde muzikant ingezet en ging meer spelen op haar grote liefde, een dikke blonde akoestische gitaar. Ze was vaker te vinden achter de vleugel en de accordeon werd van zolder gehaald. "Shadow dancing" werd de derde Cd die ze opnam voor B.M.G.in 1996. Een zwaar ondergewaardeerd album dat nooit de aandacht heeft gekregen die het verdiende. Het promotie en marketingplan rammelde aan alle kanten en de Cd verdween onder luidruchtig protest van Margriet toch in de prullenbak van de platenmaatschappij. Dramatisch, want de toer was een groot succes en het publiek bleef in grote getallen toestromen.

De wonden werden gelikt en de healing begon met nieuwe liedjes. David de Marez Oyens (basgitaar) kwam in de band spelen en er werd een eigen platenlabel, Beehive Records, opgericht door Maarten Peters.

Eindelijk was er echte creatieve vrijheid, geen A&R managers en product managers meer geen marketing plan zonder visie.Gewoon gaan voor de muziek en daar heilig in geloven.

Het eerste project was "Step into the light" een krachtige en overtuigende live Cd gekoppeld aan een gigantische jubileum tournee. Het was een goede zet. Het leverde heel veel positieve media aandacht op en Margriet werd geridderd in de Orde van Oranje Nassau voor haar verdiensten in de Nederlandse popmuziek. Ze nam de waardering serieus en besloot te stoppen met haar docentschap en stortte zich volledig op de organisatorische kant van de theater concerten die steeds mooier en professioneler werden. Mark Eshuis ( drums, percussie) sloot zich aan bij de band en Marieke Esser ( danseres) kreeg een vaste rol tijdens de concerten.

Maarten Peters kreeg het idee voor een concept Cd en ging als een ontketende componeren, teksten schrijven en demo's maken in zijn studio. Het resultaat was 13 nieuwe liedjes op maat gecomponeerd voor Margriet en haar band. Tijd en liefde zijn de hoofdthema’s in de teksten en de muziek bevat alle stijlelementen die je maar kunt bedenken. Eén groot muzikaal en tekstinhoudelijk feest. “ Time” is de reflectie van een zangeres met enorm veel bagage en een weergaloos talent. Ze spaart zichzelf, nog haar stem in Key West blues, zingt acapella en teder over haar nichtje Rose, geeft met haar klankkleur waardigheid aan de tekst van “Time” (het titelstuk), speelt de onschuld in Ï’m in love”, rocked in “Standing at the crossroads “ en visualiseert met klank in “ On and On” het oneindige leidmotief “Time”.

Het concept album "Time" werd gereleased in september 2001 en kreeg in muziekblad Aloha 4 sterren, 4 sterren in de Avantgarde, was aanrader in de Elegance en de Margriet. De Telegraaf, Haagsche Courant, Noordhollands Dagblad, Groninger dagblad, Drentse Courant plaatsten interviews naar aanleiding van de Cd “Time” . “ Key West Blues” en “A dress and an old Record” werden gespeeld bij Barend en van Dorp . “Time” werd gekozen tot Cd van de week bij Omroep Brabant, Radio West, Radio Drenthe en de radio magazine programma’s Cappuccino en Weekend café besteedde aandacht aan de Cd middels interviews en live optredens. Er werden 2 concert tournees gekoppeld aan de release. Maar liefst 2 versies werden er gespeeld. Het theaterpopconcert “ Time” in de grote zalen en een unplugged versie “It’s about Time”voor de kleinere zalen.

Co Vergouwen kwam de band versterken in 2003 met zijn weergaloze spel. Keyboards vleugel, Hammond en backingvocals. Zijn komst was een verrijking voor de klank van de band en ook zijn spel was de directe aanleiding om nieuwe liedjes aan het repertoire toe te voegen. “Stay”, “the Dancer”, “Find it in your heart” en “Flowerchild”.

2004 werd het jaar van de voorbereidingen, het opnemen en produceren van de eerste dvd van Margriet. Maarten Peters nam de productie in handen. Intussen werden er 2 tournee’s gespeeld. “In Concert”en “In Concert” unplugged.

2005

De dvd “In Concert” komt uit in maart ( zie inleiding biografie en dvd informatie) De recensies staan onder het kopje media.

De Band bestaat uit

Margriet Eshuijs Lead vocal, accordeon, gitaar

Maarten Peters, elektrische en akoestische gitaren, lead , backingvocals

Co Vergouwen, vleugel, keyboards, Hammond orgel, backingvocals

David de Marez Oyens, 5 en 6 snarige Fodera,Fender fretless basgitaren, stud, percussie, backingvocals

Mark Eshuis, drums percussie, cajon,udu, conga, special effects

Marieke Esser , dans, choreografie, kostuums

2006

De tournee Flowerchild unplugged werd gespeeld tot  eind februari. In de zomer van 2006 schrijft Maarten Peters nieuw songmateriaal voor de tournee 2006 2007

50 concerten werden er gespeeld in de theaters tot eind april 2007. In de zomer van 2006 speelde we  twee bijzondere en vooral  mooie concerten met als gaste Mariska Veres in het openluchttheater in Bloemendaal en Den Haag. Het heeft niet zo mogen zijn dat er een vervolg kwam en met veel respect kijken Margriet en de Band terug op deze memorabele optredens. Op youtube staan wat fragmentjes geplaatst door een grote fan.

Het concert op de Uitmarkt was een heel groot succes De foto's staan in het fotoalbum.De tournee "In Concert" unplugged is van start gegaan op 29 september en de cd  "In Concert" is uitgebracht eind november 2006.

De tournee duude tot eind april 2007.

18 oktober 2007 startte de tournee the story singer. In het fotoalbum staan alle recensies en relevante publicaties.

Het lijkt allemaal  vanzelfsprekend zo'n mooie en lange carriére. Na het overlijden van mijn voorbeeld Mariska denk ik er toch iets anders over en zal eens en temeer blijven uitleggen dat  de 21 ste tournee net zo belangrijk en spannend is als de eerste en dat de nieuwe cd "In Concert" misschien zelfs wel meer voor mij betekend dan de eerste lp van Lucifer.

50 jaar Nederpop was een groot item dit jaar. Gelukkig heeft Margriet de uitnodiging gehad om 3 oktober aan het publiek te laten zien en horen hoe mooi het kan zijn om naar een zangeres te luisteren die al 35 jaar  zingt, met een tomeloze inzet en passie. De tournee gaat van start op 31 oktober en zal gespeeld worden tot  3 april

2009.

grote plannen voor een spannend jubileum liggen op het bureau.

 Boekingsmogelijkheden:

Thema / gelegenheid : Feestelijke avond voor relaties van scheidend direkteur van grote verzekeraar
Locatie: concertgebouw te Amsterdam
800 gasten
aandeel programma: finale showcase met full Band van 20 minuten
extra: speciaal gemaakt arrangement voor Shanti koor en Band en voor de gelegenheid gemaakte tekst op finale lied toegespits op de gefetteerde opdrachtgever

Thema / gelegenheid : een informele eerste kennismaking van werknemers van de stichting Vizier na een fusie van drie grote instellingen in Gelderland
Locatie: De Kubus te Gennep
550 gasten
productie: opdrachtgever stichting Vizier en Flower Productions
Aandeel programma: Avondvullende voorstelling van 2 X 50 minuten met Band
Extra: techniek en aankleding alsmede direkt kontakt met de opdrachtgever verzorgt door Flower Productions (Zie kranten artikel)
Onderaan deze pagina treft u een registratie van dit optreden.

Thema / gelegenheid : Een unieke beleving, sfeervol diner met passende muzikale invulling in speciaal decor als afsluiting na twee daags congres van de Internationale
raad van bestuur van een grote bank
Locatie: Christofori te Amsterdam
80 gasten
Aandeel programma: afsluiting van de avond met optreden van 30 minuten in trio vorm. Mini concert van Margriet Eshuijs: zang en gitaar, Maarten Peters: zang akoestische gitaren, Co Vergouwen: vleugel,toetsen, percussie en backingvocals

Thema: Huwelijk
Locatie; Muiden
productie: Flower Productions
40 gasten
aandeel programma; 2 X 20 minuten in duo vorm
Extra: repertoire in overleg met bruidspaar uitgekozen en speciaal voor bruid en bruidegom gezongen songs.

Margriet Eshuijs boeken? Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.

Alle genoemde prijzen op de deze pagina over Margriet Eshuijs zijn indicatief en zijn voorbehouden aan prijswijzigingen of typefouten. Aan de samenstelling en informatie van deze informatiepagina over Margriet Eshuijs wordt de grootste aandacht besteed. Twilight Entertainment aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de juistheid en volledigheid hiervan, danwel voor direct of indirect geleden schade ten gevolge van handelen of nalaten op basis van de functionaliteiten en/of informatie op deze pagina van Margriet Eshuijs. Twilight Entertainment behoudt zich het recht voor de de functionaliteiten en de informatie van deze pagina over Margriet Eshuijs te allen tijde aan te passen of anderszins te wijzigen of te verwijderen.